pengikut saye

Tuesday, February 24, 2009

MELAKE oh MELAKE

last thurs, ade 2 day melake trip, tujuannye utk meningatkan minda n diri dlm memajukan design utk final projek.. maju ke? tingkat ke? xpe... kite tunggu nt cmne......

pagi, 6.30 da bgn.. knn2 nt sempat la brekfast, air neslo yg pns di pg hari dicecah bersame biskut weetameal, misti syahdu pg aku.. breakfast rutin aku yg knnnye utk diet, tp haram tade effect lg stakat neh.. kul 7.30 da janji nk tunggu bas, naik bas sesame g fact, nk jalan kaki jauh, nk g ngan kete, xkan nk tinggal kete kat fact plak.. xpe, da lame x gunakan limosin yg aku slalu kejar suatu ketika dulu.. beg aku ni, mcm besar jer.. kalu tgk kapasiti dr luar, sm mcm org nk duk sane seminggu, haih, tp seme brg kat dlm.. lantak la, yg penting aku ade ape yg aku nk pakai kat sane nt.. aku sdiri yg ngangkat, kalu berat pon, aku tanggung sorg2, x kesah lg..

kul 7.30, aku trn seperti yg dijanjikan memandang diri aku ni sgt la punctual sejak dr dulu lg.. utk kesekian kalinye, aku keciwe, trn tp tade org.. mane la bdk2 neh.. tetibe, "let me hear u say, hey, hey, hey.. now let me hear u say hey, hey, hoo..." tepon aku bunyi, rupenye izat da menunggu kat bus stop, awlnye.. tedetik kat ati aku, pelik, sbb die ni besenye lmbt.. excited la tu kot.. menunggu lg, si sansan n wani, bus antu da ade, (bus tade driver), smpt tunggu lg.. san da trn, wani x mncl2.. kang, tetinggal bus, tanpe mengkol die, dikatenye lupe membe plak, xpe, mcm bese, kol die.. owh.. g ngan mtr ilani, telmbt skit, ngan yom.. ngan yom? ermm.. da baik la tuh, bgs la.. tedetik lg kat ati aku, temenung skejap, cpt2 ngeleng pale tanak pk yg bukan2.. haih! jgn rosakkan harimu yg indah ini...

sampai fact, tade org.. bus da ade, tp penumpang sorg je.. ni ade trip ke tade ni? heran skejap, seme mcm tanak pegi, kami je yg excited lebey.. ah, lantak ah.. cpt2 suh san pilih port yg menarik, yg mengurangkan gegaran tayar ketika bejalan, wokeh! cun! kat tgh, mcm bese.. menunggu lg, ape la naseb... asik menunggu je keje.. takpe, x kesah lg.. bukan aku sorg yg menunggu kali ni. lame gak tunggu, punggah barang, kecoh2, kacau org, jerit2, ade briefing, then gerak.. bak kate rajoo, SAPY, GOOO!!! maka, gerak la bas UPM yg bercorak bewarne merah tuh.. tempat dituju, BANDAR MELAKE, then KUALA LINGGI..


pose before grak n menunggu org

ngok, ngek,ngok,ngek... bley thn bas ni punye bunyi.. tp aku da bese ngan kehidupan dlm bas, bukan mcm minah kadazan kat sebelah ni.. die bese naik belon, ats awan, tade batu.. jalan tade bengkang bengkok, sabo je la yer.. sembang2 ngan org sebrang, gelak2, suke2, saje la, buat2 gembire.. senyap je org seblah aku ni, bese mulut die plg luas, eh eh, da tdo.. hebat, walaupon x bese, bas begegar, kusi yg x empuk lasung bebanding bas konsortium neh, senang je die tdo.. mmg dasar kaki tdo neh.. bior je die, skejap je ni kot nk smpai, melake, x jauh sgt ah...

HAIH! bile nk smpai neh.. bley thn, x seperti jarak yg aku bajetkan.. minah kadazan neh da siap bgn da, join sembang skali.. ape lg, kalu die ade, jwbnye, gempak gempita dalam bas neh ngan sore die.. 5 taun lg aku slalu duk sblah die, mau kedut gegendang aku.. naseb baik x kedut muke.. huish! sampai je kat bdr melake, melilau mate aku tgk kliling, mcm dunia asing jer.. da lame benor x dtg sini, aku pon da xleh bilang ngan jari tgn + kaki da bile aku mai sini, zmn firaun blajo ngire kot... same, tp lain...

same fizikalnye (walaupon da ade upgrade sane sini, heritage area, kn conserve kan), lain sudut pandangan aku melihat.. dulu aku pendek, seme nampak tinggi, dulu aku bdk skolah rendah, seme mcm playground jer, dulu ngan family, nk jalan pon kn ikt ketua(abah).. skang aku da tinggi skit, walaupon x tinggi mane, ade la bende aku rase kan kecik,(san konpem), skang aku budak design, lanskap, byk la info2 yg dr norizan bg dl blegar2 dlm kepale (blegar je, x pk pon.. diorg crash dlm pale otak aku neh je), skang jalan ngan membe, lect tade, jd, dunia ini aku yg punye!! huahauhuahua.. tade maknenye, pusing2 je la tempat tu ikt haluan kate ati n membe2..

mmg bes.. bes posing! mcm model tesesat kat melake, walaupon pns, maintain vogue ngan shades, pose dimane ade potensi utk begambar.. sangat PANAS melake neh.. byk dose ke hape? haih! aku geleng2 kepale lg, tanak pk yg bukan2.. ni tmpt sejarah, tade tempat neh, maybe tmpt lain x jd mcm skang neh.. syukur! jalan lg... dan lagi.. berenti kejap2 amek gmbr, da slow down da.. kami da x mampu melwn cuace.. makin kami galak mempose, makin galak matahri tu dinaikkan suhu die.. ckp la.. simpan memory kamera, pjg lg mase neh.. kuala linggi masih menanti, ade pantai, seperti dillustrate oleh en yazid, tp aku tanak berangan lebey2, tkt kecewa ngan kenyataan..

da abes pusing, naik bukit, turun bukit, pose sane, pose sini, minum air sbb haus, naik menare taming sari (byr suploh hengget yer), pi mcd beli mknan skit sbb da lapa n haus, pejalanan diteruskan ke KM CHALET, kuala linggi.... menunggu lg utk sampai, sejam lebey.. da sampai, silap fhm, or mmg x fhm, kn jalan plak nk g chalet.. katenye bas x lepas nk msk jalan kampong.. seme mengangkut beg, jalan lg lebey dan kurang 1 km.. pergh! mmg dugaan, arap2 bebaloi la, ati aku tedetik sbb da sgt la penat bejalan..

huh? ni ke chalet yg diilustratekan oleh en yazid n dihiperbolakan oleh en azizi yg sgt cantek, seafood yg sgt byk, pantai yg indah saujana mate memandang, sgt berbaloi dgn bayaran rm46 tetapi ditambah lg rm2 disaat2 akhir itu.. keciwe.. haih! takpe la, besyukur la ko ade tmpt tinggal mlm neh, kalu x, tdo bwh pkk kat tepi pantai tuh.. masuk ke chalet, tukar uniform krn cuaca sgt la pns.. santai di balkoni, tetap pns.. "grgrggrgrgr" perut bunyi suruh diisi, sabo ye prt.. en yazid x smpi lagi, sesat katenye.. aku heran lg.. pelik, cmne org becrite pasal tmpt ni sdiri bleh sesat.. ermm..

da smayang, org yg sesat pon da smpai, makan time! yess!! lauk agak sedap, naseb baik.. abes mkn, maka bermula la perkenalanku dgn mamat ensem yg slah seorgnye seperti penah ku lihat itu, en muadzam, tutor teknikal drawing ms first year yg kami jodohkan secr diam2 dgn cik lin memandangkan status mereka yg msh single.. pot pet, pot poet... ntah hape yg dicritekan, aku xleh nk absorp, yg aku dpt simpulkan, seme pasal keje pasni.. males nk pk.. dlm ati da x sbr nk posing suasane borrowed view dr sunset ditepi pantai.. wah! syahdu sunggoh!

mase yg dinanti, main tepi pantai!! huhu.. belari sane, belari sini ngalahkan anak en yazid yg hanye pandai ckp omputih berumur brape taun ntah! yg peting aku lg tua dr die.. pedulikan mereka! pluang harus digunakan sebaik mukin! pose, pose, terujun laut, mandi, blari lg, kemudian pose begitulah sehingga senja.. mase ni lah gak, tetibe, "ZRAAPPP!!", huh? ape tuh? bunyi tu mcm dtg dr arah celah kangkangku.. raba2, btol.. rase kulit aku, OMG.. kain sluar ku yg da faded tuh alah ngan air masin, same mcm kulit muke izat.. kaver.. kaver.. jgn smpi org nampak, malu!!

aih! koyakan yg mengspoilkn kesronokan ptg aku di pantai.. haih! mengeluh lg.. tepakse naik ke bilik, mandi.. tetibe, kepale plak rase bengong.. apekah kejadian!! sakit kepale yg amat sgt, mcm nk tesembul kuar seme urat saraf aku kat kepale neh.. ughhh!! knape neh? apekah terjadi? dunia aku bepusing.... dan aku begolek ats katil.. haih! utk kesekian kalinye aku mengeluh lg! byk dose btol aku ni, hati aku bedetik lg.. mkn ubat, kumur air halia(yekk!!), letak koyote.. inilah akibatnye gigi yg sakit dicampur ngan pelarian yg x sdr diri kat pantai td.. mkn mlm aku pon sekadar memenuhkan perut yg lapo, x hayati sgt.. kate sansan, byk udang die.. ntah, aku x nmpk..

brainstorming mlm yg membosankan.. bab blaja, bosan jer... aku yg dlm skt2 pon kn jwb soklan.. die kt aku nyorok, padahal die xtau azab denyutan yg aku tanggung neh.. mmg die x nampak pon.. bior la die.. aku jwb semampu bleh je.. agak lmbt habesnye, kul 1 br blk chalet.. seme mate da mcm nk tetutup, tp die bt derk.. tade peri kemengantokan btol! tdo mlm, tilam single kongsi due.. tade slimut, tepakse beblanketkan tuala jer.. bebaloi ke? ermm.. da, cukup ah.. esk mende same je, brainstorming... potpet, esk da nk blk.. aku tdo ngan penuh smnagt utk blk esk..

No comments:

intai-intai