pengikut saye

Wednesday, May 5, 2010

makanan ROHANI jgn dilupakan

sedar dalam x sedar, yg sebenarnye, makin kite dewasa, makin jauh kite tinggalkan alam pesekolah khususnye, kite sebenarnye sudah amat kekurangan makanan rohani, lebey2 lagi kalu kite sdiri x mencari..

semua kn cari sdiri, kalu x, makin hanyut dan makin jauh la kite~ ntah knape, aku rase nk mencari sesuatu yg ilang dlm diri.. mungkin sbb aku rase rohani aku da lame x disuapkan dgn ceramah2 dan kata2 nasihat, mungkin itu juge jiwa rase kosong~

2 days ago, jalan2 ke alamanda nk bayar bil, tepanggil nk msk MPH, nk tgk novel.. but then, pandangan terkaku pada rak buku berlabel 'rujukan agama'.. trus pegi, belek2, mencari.. tepandang pada satu buku,

trus je aku ambil, dan belek2 isi dalamnye.. aku bukan nk kate aku jahil, tp ini pengakuan ikhlas, aku x penah beli buku rujukan agaman, sbb aku rase rohani aku da cukup dengan ceramah yg aku trime DULU.. DULU bemaksud sewaktu aku di skolah n matrik~

DULU itu merupakan kejadian 6-7 tahun lepas! dan sbb tu lah KINI, aku rase jiwe kosong~ yg membuatkan aku ambil buku tu dan belek... kagum dgn diri sebentar~ aku belek2 buku, memcari point2 penting dan kukuh utk aku jadikan alasan utk membeli buku tu..

dan terjumpe satu kata2.. perbualan di antara seorg wanita dan syaitan,
" wahai syaitan yg celaka,...! benar, aku gementar daripada kemungkaran pada mulanya, pada kali kedua keadaan itu telah berkurang, pada kali ketiga aku sudah tidak lagi menghiraukannya, pada kali keempat aku mencari jalan melakukannya, dan kali keenam aku berfalsafah dengannya"

aku trus ambil, bukan satu, tapi dua buku~ sekali sekale berblanje ke arah mende yg bermanfaat, x salahkan~ selame ni asyik abeskan duit pada junk things, da tiba masa utk buat perubahan..


sape x idamkan utk menjadi wanita muslimah kan? (^_^)v

aku ingin cuba, tapi aku tahu,
aku manusia, aku insan lemah..
pasti byk cabaran bila kite ingin berubah ke arah kebaikan~
yg penting terus mencuba,
tanpa henti.

noktah

5 comments:

IrinaSairah said...

sejuk perut ibu mengandung...

lady elle said...

ermmm~ lame sgt x dgr ceramah agama na~

nabil_potter said...

betul2...jgn lupa makan rohani..dan jgn lupa utk makan..

☺[ai][sUmi]☺Chan said...

sama lah.. time skolah kite slalu blajar bab agama.. bile dah kerja ni kurang plak.. buku2 mcm nih dekat warta bangi pun ade.. best2.. sila la jengah ke sana kalo rajin :)

lady elle said...

nabil: makan mmg xkan lupe punye! kekkee

aisumi: skang kite kn cari sndiri kan? warta bangi? xtau la katne tu~ boley la g cari nt~ hehhe

neway, thnx singgah sini~

intai-intai